Výroba domácích varhan, 3. část - výroba ovládacího panelu

Organ

Ovládací panel má hned několik funkcí. Smíchává analogové stereo výstupy do jediného, přičemž umožňuje nastavit výstupní hlasitost a je možné v něm aktivovat předzesílení výstupního signálu. Dále zapíná / vypíná komunikaci mezi modulem z varhan a vedlejším manuálem. Má také vestavěné ovládání pedálů. Tahovým potenciometrem se nastavují úrovně ( epression pedal) a tlačítkem, které má pomocí přepínače dvě funkce, funkce hold pedálu.

Funkce hudebního mixéru je jednoduchá. Označme R1, L1, G první vstup a R2, L2, G druhý vstup. Na R, L vstupy připojíme celkem 4 odpory 47K. Na příšlušné odpory od R1 a R2 dáme kapacitu 1uF, totéž provedeme s L1 a L2. Z kondenzátorů pak vedeme signál na stereo 47K logaritmický otočný potenciometr, kterým regulujeme hlasitost. Výsledný signál pak ještě můžeme zesílit pomocí integrovaného sluchátkového zesilovače od TDA. Ke každé funkci jsem ještě připojil LED diodu, signalizující stav.

Zapínání a vypínání komunikace se provádí jednoduše přes 6 pólový takový spínač, který jsem získal ze starého zesilovače TESLA. Zapojení pedálu expression je na tahový potenciometr získaný ze starého walkmanu Sony a pedál Hold jsem vylepšil dvojí funkčností: poloha I: po stisknutí tlačítka rozpojí kontakty (nástroj drží tón), poloha II: nástroj drží tón (sepnuté kontakty) a po stisknutí se kontakty rozpojí (nástroj utichne). Při výrobě expression pedálu je potřeba si zvolit typ potenciometru (typ přírustku) - tj. chceme-li stejnou citlivost na celé délce, či menší citlivost na začátku, zato vyšší nakonci.

Celá konstrukce je doslova vecpaná v dřevěné krabičce. Výstupy pedálů, vstupy do mixéru a výstup přepínače MIDI jsou vedeny přímo jako vodiče s příslušným konektorem na konci. Výstup mixéru, napájení a vstup MIDI jsou vyvedeny do konektorů na krabičce. Celý panel je napájen napětím 4,5V kvůli zesilovači použitém v mixéru. Proto mají veškeré odpory před diodami velikost 270ohmů (4.5V / 20mA). Pokud použijete diody, které budou odebírat jiný proud, dopočtěte příslušný odpor a nalezněte první vyšší odpor ve vyráběné sérii. Jako zesilovač v panelu jsem použil integrovaný obvod TDA7030, který má výstup s impedancí 32ohmů a výkonem 2x75mW. (zobrazit datasheet) Pokud si nepřejete používat předzesilovač, pouze přepojte výstup z potenciometru do výstupního konetoru. (ve schématu červený přerušovaný vodič)

Schéma zapojení mixážního pultu
Schéma zapojení mixážního pultu
Schéma zapojení pedálů
Schéma zapojení pedálů
Realizace pultu
Realizace pultu
Realizace pultu
Realizace pultu

Výroba stojanů

Materiál na stojany je z větší části mnou již několikrát použitý z jiných věcí. Stojany musí mít robustní konstrukci, aby unesly dané věci - synthetizéry a noty. Obzvláště Yamahy jsou pořádně těžké (25kg). Na klávesový stojan jsem též přivařil ovládací panel, přišrouboval rozdvojku, aby se mi všude neválely kabely. Takže jde o stojan dozajista multifunkční.

Stojan na noty jsem vyrobil ze stojanu na mikrofon, částí lampičky a dvou obyčejných stojanů na noty. Abych získal větší plochu použil jsem plochy ze dvou stojanů, rozvrtal nýty a spojil do jedné dvojité plochy. Tu jsem přidělal na rameno lampičky, které jsem uchytil na tyč mikrofonního stojanu. Polohu fixuji tyčí od mikrofonu, kterou jsem jednou stranou upevnil do kloubu na tyči a druhou stranou k ramenu lampičky. Tím lze tento stojan posunout do různých poloh. Může se nacházet nad oběma manuály, nebo se dá posunout dopředu před druhý manuál nad první.

Stojan na manuály jsem vyrobil z nějakého stolu, který jsem našel na půdě, stojanu na klávesy a nějakého toho železa, co se všude povalovalo. Původnímu stolu jsem zvedl desku, aby vyhovoval mému vzrůstu. Toho jsem docílil po úmorné práci s odmontováním desky stolu. Tu jsem vypodložil dřevěnými špalíčky, které mi zbyly z výroby lavice a přitáhl desku ke stolu skrz špalíčky masivními vruty. Tím byl vyřešen hlavní manuál. Nyní stačí už jen přidat druhé patro. K tomu jsem použil starý stojan na klávesy, který jsem poupravil rozbruskou, by měl vhodné rozměry a moc netrčel dozadu, kde stejně nic nedrží. K hlavnímu stolu jsem přivařil části železných L. Nad nimi provrtal nohy stolu a protáh a přivařil šrouby, které blokují pohyb noh druhého patra (stojanu na klávesy). Ten jsem pak jen nasunul, trošičku přikop, aby pevně držel, a na desku stolu zezadu přepevnil části vysaček na býky, kterými vedu jistící kolík pro případ, kdyby se stojan uvolnil, tak aby ho mělo co zadržet. Poté jsem k desce stolu připevnil rozdvojku s 4 zásuvkami a spínačem, ze které napájím veškerou elektroniku varhan. Tak je vše pěkně uklizeno a o nic se nezakopává. Dále jsem si vyměřil polohu ovládacího pultu. Tomu jsem vyrobil ze zbytků nosnou kostru, kterou jsem přivařil ke stolu a panel na ní připevnil. Na desku stolu jsem pak připevnil ještě kolečka z korkových špuntů, abych zamezil pohybům hlavního manuálu.

Stojan na noty
Stojan na noty
Stojan na klávesy s pultem
Stojan na klávesy s pultem
Stojan zepředu
Stojan zepředu

Pár slov závěrem...

Tak nyní již víte jak na to. Já jsem celý komplet vyráběl o víkendech po dobu 2 měsíců. Tato finální verze je v pořadí druhá, poněvaž první nožní klaviaturu jsem vyhodil na půdu. Ta byla komplet ze železa, takže hrozné práce s řezáním, vrtáním a svářením. Avšak tímto vznikaly celkem značné odchylky a klávesy nedržely pevně. Tak jsem se rozhodl udělat konsturkci znova a kompletně ze dřeva, což se nakonec ukázalo jako dobrý a funkční nápad. Také nožní spínače prošly vylepšením. V první verzi jsem měl dvě jednopólová tlačítka, našroubovaná na destičce. To mělo výhodu, že se nemuselo nic pájet, avšak spolehlivost klesala a měl jsem je připájené rovnou k vodičům původní desky se spínači, což se také poněkud neosvědčilo. Nakonec jsem se tak naštval, že jsem si koupil dvoupólové, navrtal, namaloval a vyleptal desky, nakrimploval kabely, osadil a připojil pomocí pinů. Dalo to sice mnohem více práce než původní verze, avšak tato verze je spolehlivá, snadná na údržbu a případné opravy. Ostatní díly zůstaly v původní verzi. Nástroj je to úžasný, s úžasem na něj též všici nevěřícně zírají. Přeci jenom není nad to si doma v klidu pořádně zahrát. Samozřejmě, že kdybych měl možnost mít doma opravdové varhany, neváhal bych ani chvilku, avšak jsou poněkud rozměrnější než moje domácí elektrické a také poněkud hlučnější.

Go back to diy